Dag 10 & 11 - ik zag 4 beren, broodjes smeren... - Reisverslag uit Blue River, Canada van Silvia Nick - WaarBenJij.nu Dag 10 & 11 - ik zag 4 beren, broodjes smeren... - Reisverslag uit Blue River, Canada van Silvia Nick - WaarBenJij.nu

Dag 10 & 11 - ik zag 4 beren, broodjes smeren...

Door: Silvia & Nick

Blijf op de hoogte en volg Silvia

07 September 2014 | Canada, Blue River

Na een relaxte dag in het plaatsje Valemount, waar ze nogal trots zijn op het feit dat er een Zwitserse bakkerij zit... met echte zwitsers gaan we verder met onze tour richting Blue River.

Op de weg naar blue river stoppen we bij verschillende beekjes, stroompjes en alles wat we maar kunnen vinden om beren te spotten.. maar zonder al te veel succes. net voordat we in blue river aankomen zien we aan de kant van de weg een advertentie voor iets dat River safari heet, (dus met een bootje over de rivier ;)) net voor de afslag naar deze safari besluiten we nog 1 keer te proberen om een achteraf weggetje te bekijken in de hoop om een beer te spotten...

Ja hoor, een krappe 100 meter voor ons rijdt een jeep, en deze mensen stoppen en vragen of wij "hem" ook hebben gezien... nou nee dus... wij hebben niets gezien... nog niet een verdwaalde eekhoorn over het pad... Na daar zelf nog ongeveer een kwartier te hebben stil gestaan rijden we maar door...

Na deze bijna spot :)... besluiten we om dan toch maar de rivier safari te gaan doen... Het is vandaag heerlijk weer (24 graden) en het idee om met een bootje in de zon een beren te gaan spotten spreekt ons erg aan.

Na een klein kwartiertje wachten, worden we met 6 anderen ingescheept in wat het beste te omschrijven is als een aluminium speedboot met een barkruk achterop.. de komende 60 minuten (zo is ons beloofd) wordt een wild avontuur, vol met beren, elanden en ander wildlife....

Nou dat valt dus even tegen.... 15 minuten onderweg nog niets gezien... beetje langzamer varen... beetje sneller varen... nog niets... 30 minuten nog steeds niets.. Sil wordt met de minuut chagrijniger...45 minuten we zitten nu elkaar echt aan te kijken alsof dit wederom een enorme sof gaat zijn... we dobberen inmiddels al een tijdje heel langzaam langs de oever zonder dat het echt ergens naartoe lijkt te gaan...

Maar ineens, alsof uit het niets spot de speedboot-machinist in de verte iets... de vaart wordt erin gezet.. dwars over de baai... en daar in de verte zien we dan toch echt 2 kleine zwarte dingetjes verschijnen die een beetje over het strand lijken te wandelen... we komen met goede snelheid dichterbij... de motor gaat uit en we dobberen langzaam richting de oever...

Wat we hier te zien krijgen overtreft stoutste dromen een bruine moeder beer met haar jong van ongeveer 8 maanden oud. Ze lijken zich niets aan te trekken van ons en gaan rustig door met waar ze mee bezig waren... opzoek naar verse snacks keuvelen ze rustig langs de waterkant... dit beeld van 2 rustig levende beren mogen we ongeveer 10 minuten ademloos ervaren.. Echt enorm gaaf om te zien...

Een stukje verderop zien we een volwassen bruine beer (ja hij is zwart... maar toch een bruine beer) die ook heerlijk langs de waterkant aan het wandelen is.. en afgaande op zijn vacht heeft hij net voordat wij kwamen even een heerlijk bad genomen in het gletsjer water van ongeveer 3 graden...

We mogen hem ook nog een kleine 10 minuten bekijken terwijl hij zijn dikke kont over wat boomstronken tilt opzoek naar nog wat verse besjes en andere dingen om te eten...

Na dit alles zitten we tevreden achterover in de boot terug naar de basis... 3 beren in zo'n korte tijd... dit was echt geweldig... terug bij het vertrekpunt zitten we even heerlijk in de zon na te genieten van deze ervaring en besluiten we wat te gaan eten...

Tijdens het eten zien we een hele grote rat..... echt niet om aan te zien.. maar eenmaal aangehaald is hij niet meer weg te slaan.... Sil neemt 'm zelfs op schoot... bah!

Na dit alles gaan we opzoek naar ons hotel voor de nacht.. "mike wiegele helicopter ski" wat blijkt het pad dat we eerder hebben genomen en waar "de beer" gespot was ligt op de route... dus wij gaan heel langzaam weer over het pad... en alsof het zo bedoeld was... een kleine 10 meter bij ons vandaan zien we de beer in het bos staan, hij kijkt ons nog een keer over zijn schouder aan, en sjokt dan verder dieper het bos in... 4 BEREN in 1 dag... dit is echt te gaaf!!!

• 07 September 2014 - 10:10

Man:

Wat geweldig, nou is jullie droom helemaal in vervulling gaan. De vakantie was al heel geweldig maar dit is de kers op de taart. Deze momenten vergeet je nooit meer.

Ga weer verder met genieten, en wij vertrekken zo naar Gent daar hebben we heeeel veeeel zin in.

Groetjes pap en mam.

• 08 September 2014 - 08:18

Miriam:

He he eindelijk die mooi beren gezien kei gaaf zeg leuk.